September 2016

27.09.2016 Værmeldinga fikk ikke rett. Sommeren fortsatte. Sist helg var vi i Danmark, og det var 22 grader i Hirtshals og 21 da vi kom til Kristiansand. I kveld er det imidlertid regn og stiv kuling, men også det skal være over til i morgen, selv om meldte temperaturer blir 13-15 grader utover i uka.
Jeg var på møte i Staudeklubben sør i går, i Arendal, etter invitasjon fra Inga som jeg traff på hagetur i mai. Trivelig "hagelagsstemning" og engasjerende foredragsholder - danske Kaj Andersen - om alpinplanter. Loddsalg og løk- og frøsalg. Jeg kom hjem med både gevinster og kjøp: 1 knoll av galanthus hippolyta og 10 bittesmå løker av narcissus romieuxii. Plantet i potter for overvintring i drivhuset.

15.09.2016 Hvis værmeldinga får rett, var det den siste sommerdagen i år. Fantastisk i kveld med 17 grader i lufta og 17 grader i sjøen. Brennmanetene liker det også dessverre, de har kommet inn mot stranda vår på nytt etter å ha vært borte fra midt i august.

10.09.2016 20 liter (kjøpt) tyttebær er rørt, fryseboksen er stappfull.

08.09.2016 Vi har varmluft fra Spania for tiden. Opp imot 20 grader hver dag (og 19 grader i sjøen). Hagestellinteressen er i høstmodus. Jeg tømmer ruskete sommerblomstpotter og har omtrent sluttet å vanne. Det blir tidlig mørkt, klokka 7 er det skjømt. Men det er stille i lufta, deilig.
8 fine Summerred-epler er plukket inn og ligger til ettermodning i hagestua. Mange falt av treet på grunn av diverse skader, men disse 8 i toppen er store og fine. Skal tro om det var noen nytte i den manuelle bestøvingen jeg gjorde?
Tomatene er kjempegode og søte. De søteste er Chocolate Cherry, Sweet 100 gir større avling, og de jeg fikk frø fra av Anne gir både store og små tomater (men er nok ikke busktomattype). Det gikk fint å ha plantene i kasser, men ikke vær gjerrig med jorda neste år (da blir det forhåpentligvis bokashi-jord å plante i).
Grønnsakene ble bare skitt i år. Da kålmøllen invaderte orket jeg ikke å stelle plantene, bare potetavlingen ble som ventet (gulløyene).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar