Oktober 2016

31.10.2016 Som vanlig mye å gjøre før vinteren kommer, og det meste må gjøres i siste liten. Vinterveden er kjøpt og stablet (700 kr for en storsekk 3 år gammel innelagret). Vi stablet på sittebenken på terrassen, med presenning over. Nå bruker jeg den gamle lagringsplassen, pallekarmer på baksida, til bøtter og kanner og strøsand og potter. Jeg mistet jo lagringsplassen under naboens veranda, da huset ble solgt og verandaen revet og erstattet med plen. I morgen skal det forresten settes opp nytt gjerde der. Fint, så kan vi flytte det minste uteskapet på plass igjen.
Hvitløk er plantet i 1/4 av drivbenken, både "egen" fra i fjor og 'Messidrome'. I dag har jeg sådd på drivbenkens andre 1/4 dill, feldsalat og gulrot. Den siste halvparten går med til plantelagring/barnehage
Uteboden er ryddet. Hagemøbler lagret i garasjen og på baksida.
Men ennå er det sommerblomster som ikke vil gi seg. Pelargonium (har tatt 'Red Flash' inn i hagestua), spansk margeritt og oxalis (corniculata?). Sistnevnte er fin, men jeg leser at den sprer seg eksplosjonsartet vha frø. Steviaplanten som ble kassert tidligere og lagt på kompostjorda ser både frisk og fin ut, til tross for at utetemperaturen svinger fra over 10 til ned mot 2-3 grader.
Rosmarinbusken står i hagestua og blomstrer igjen.

22.10.2016 Ikke stort å skrive om. Det blir kaldere og kaldere, og sammen med sur vind er det lite fristende å gjøre noe utendørs. Håper på bedre uteryddevær i neste uke. Men båten er kommet på plass utenfor huset i dag.

03.10.2016 Effektive dager i det siste, synes jeg. I dag har kjøkkenet fått det etterlengtede vinduet som skal gi morgenlys og sol. En liten glugge, bare, men jeg synes det hjelper.
Hele pergolaen er nå behandlet med Siio-beis sånn som terrassegulvet. Tre strøk, det har tatt mange dager. Jeg er virkelig glad for at klatrerosa ikke har torner! Så i morgen kan jeg binde opp alle de lange årsskuddene.
Jeg satte hvitløk av egen avling, men kjøpte også noen settehvitløk på Plantasjen i går.
Spireabusken har fått en skikkelig bolleklipp. Diverse planter er kommet i potter for overvintring: Lilja fra Heid, avlegger av den tornefrie stikkelsbæra, "kirsebærtreet" fra Amerika. Storkonvallen fra hagen til Tim, via Hege, er plantet i jorda hitafor svarthyllen.
Den blå klematisen blomstrer stort nå, helt imponerende når jeg vet at rota står en halvmeter innunder terrassegulvet.
En noe miserabel oppstammet syrinhortensia kjøpt på Plantasjen med 70 % rabatt, setter den i isoporpotte og håper på overvintring. (Den ble levert tilbake igjen, hadde store skader på stammen).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar