Juli 2016


31.07.2016 Om en halvtime er det august. Plommetreet bærer så tungt at greinene knekker til tross for støtter. Vind og regn gjør det ikke bedre.
Vi som har ferie hele sommeren har ikke hatt det så verst. Det kan jo komme varme sommerkvelder i august også. Men hagen er overgrodd, lite som blomstrer i nerhagen. Synes det ser rotet ut, angrer på marikåpeplantingen. Kanskje fjerne dem igjen og plante geranium isteden?
Solbær og rips må plukkes inn. Har vært slurvet med å luke skvallerkål og den forbaskede vindelen.

25.07.2016 Det ble meldt regn i dag, og jeg gjødslet rododendron m.m. for 2. og siste gang i år. Det skulle vel vært gjort tidligere i måneden.

24.07.2016 Kjøpt 10 l blåbær i dag, 600 kr. I år har jeg i henhold til anbefaling fra ekspert i radio dyppet blåbærene i eddikvann, det skal ta bort bakterier og virus som visstnok florerer i Norges skoger nå.
Veilchenblau har fremdeles blomster. Den begynner å bli nokså vilter og må nok tuktes litt. Krukkeplantene har brukt opp jorda og blir vanskelig å vanne, de må få påfyll. Været er blitt godt og varmt, med en og annen regnskvett innimellom, uten at det vannet hjelper så mye.

11.07.2016 Kommunen har nylig annonsert vanningsrestriksjoner. Jeg skjønner ikke hvorfor. Siden mai har vi vel knapt hatt noen sammenhengende dager med sol, uten regn. Temperaturen holder seg stort sett under 20 grader.
Har badet bare en gang. Plutselig var det fullt av blå brennmaneter, men de ser ut til å være på retur nå.

04.07.2016 Regnet har gitt seg. Et par dager med sol har gitt muligheter til å rydde - klippe og omplante og stelle. Magnolia Susan får finne seg i beskjæring og oppstamming. Magnolia stellata har gjort en god jobb og er flyttet til hvilestedet i bakgården. Skjærsminen blomstrer fortsatt, men på det siste.
I år klager alle på mengder med kålmøll, og det stemmer nok her også. Det er lenge siden jeg måtte fjerne restene av grønnkålen, men der tror jeg nok andre gjester har vært og gnagd av rotfestet. Brunsnil har jeg også funnet i hagen - klipp! Og det første jeg begynte med etter ferien i Harstad, var å klippe angrepne skudd på skogklematisen, for klematisbladveps. Da det var gjort, sjekket jeg den nye fine alpeklematisen - den var det ingenting igjen av! Hvis det var bladvepslarver, har de gjort rent bord. Det var bare å dra opp rota.
Neste år er det ingen vits i å så sommerblomster. Det er ikke plass til dem likevel. Noen ampler vil være nok, og de kan jeg kjøpe ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar