November 2015

29.11.2015 Flammentanzen gir seg ikke.


27.11.2015 Så er drueplantene beskjært. Så å si alle greiner inn til 2 knopper. Har ventet på passende mildvær etter at vi hadde noen dager med ned til 8 minus.
Har plukket opp alle nedfallseplene og ryddet klart for vinter. Dette epletreet på tomtehjørnet gir ikke brukbare epler. Hva vil skje hvis jeg tynner kraftig i eplekartene neste år?

16.11.2015 Pelargoniestiklingene som ble satt 19. oktober rotet seg på et blunk. Jeg satte tre stiklinger av 'Red Flash' og tre av en annen stjernepelargonium fra Tove, i gjennomsiktige plastglass med hull i bunnen, vanlig blomsterjord nederst i glasset og sand øverst, og etter 3-4 dager kunne jeg se røtter. Aldri fått så kontant tilslag før, selv om en stikling døde i hver potte. Pottene står ikke i vinduet, men innerst på kjøkkenbenken under benkebelysningen.

12.11.2015 Nå har jeg startet min første bøtte med bokashi! Kompostering i 12-liters bøtte innendørs, skal tro hvordan det går?

10.11.2015 De nye plastfoliene på growcampen er på plass. Jeg har sådd en rad med feldsalat og en rad med svart vinterreddik (som ikke skal spire før til våren og ikke tåler frost ...) i den store stål-plantebakken. Der tar vel ikke snilene småspirene straks de kommer opp?

08.11.2015 Gammeldruene ble ikke modne i år. En bærepose full, vel halvparten blandet med aronia og kokt saft på, det ble ca. 4,5 liter. Resten av druene presset jeg og så er råsaften fryst i isterningposer. Se verjus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar