Oktober 2015

29.10.2015 Dorthe hos Growcamp.dk sier de sender nye til meg uten kompensasjon. Det er god service, det.
28.10.2015 growcamp.dk bekreftet at plastfolien krymper etter en tid og sier jeg kan kjøpe nytt. Det gjør jeg nå ikke, det er det ikke verd.
26.10.2015 Den blå krukka med lys gule påskeliljer fra i fjor har fått et topplag med rosa hyasinter og lyseblå muscari, pluss et par skjeer beinmel, og nå står den under naboens veranda som i fjor.
19.10.2015 Sådd frø av hvit meconopsis. En potte er plassert i drivhuset, og noen frø er sådd ved siden av morplanten. Tidligere sådde jeg også frø av julerose, i "spissen" av bedet, og det er kommet opp noen spirer som er lett å forveksle med ugress, jeg tror i hvert fall at det kan være julerosespirer. Håper jeg klarer å huske det til våren, for jeg har nok allerede røsket opp noen.
Satt stiklinger av pelargonia: Red Flash og en stjernepelargonia fra Tove.

04.10.2015 Hagestua høstvasket og ryddet.
Den hvite martagonlilja ble etter hvert helt nedgrodd bak busker og stauder. Jeg har gravd den opp og plantet både morløken og sideløker i en stor potte som er satt i drivhuset, så får vi se hvordan det går.

04.10.2015 Faren for frostnetter rykker stadig nærmere, men foreløpig har vi hatt det mildt, og vått og tørt om hverandre. Varmt nok til å bade etter onsdagsturene, og nå er det igjen klart og fint vann etter regn og flom.

Rydder i hagen, og ser at astrantia har sådd seg alt for mye. Neste år må jeg fjerne alle som kommer opp i bedet ved husveggen på nersida, slik at auriklene får være i fred.
Krypmalurten ser ut til å være stabil, selv om jeg hver vår tror den må være i ferd med å dø. Her har den selskap av flekktvetann og var. arabis og noen gressløkstrå. Er godt fornøyd med denne lille sølvgrå flekken.

Magnoliaen pønsker tydeligvis på en liten gjenblomstring i høst, men det spørs om knoppene rekker å slå ut.
Jeg har fjernet de hvite månedsjordbærene og satt ned 20 løker av muscari armeniacum isteden. Da får det bli vårakeleier og blomsterløk der, i tillegg til clematis rubra og rødkattebusk, og så kan jeg bruke plassen til potter og/eller kasser med sommerblomster. Ingen andre stauder.

Fourberry-busken har ganske bra med bær, men de er surere enn aroniaene. Kanskje den ikke er noe å ha. Aroniabuskene har voldsomt med bær i år, og jeg har plukket og lagt i fryseren til søting før saftkoking.

Viburnum x bodnantense, keiserbusk, har blomsterknopper i høst. Den er vinterblomstrende, men ser ut til å skulle blomstre før jul. Den har vokst godt i sommer, har nok hatt godt av alt vannet. Er spent på om den dufter, som den visstnok skal.

Jaha, ja. Og hvorfor noterte jeg ikke navnet på denne lille lønna jeg kjøpte på Hageland i vår?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar