Mai 2016

31.05.2016 Varmt - sommerkjolevær. Har laget stor blomsterkasse, plassert den ved postkassestativet og fylt den med egensådde blomster. Asters, lobelia, sommerfloks

29.05.2016 I dag er det overskyet og noen yrdråper i lufta, men ikke vått på bakken. Jeg har benyttet anledningen til å male en blomsterkasse og å sprøyte med bokashivæske mot bladlus. Nå lukter det bokashi av alle roseknoppene ... Om bladlusa dør av det eller om den rømmer gjenstår å se. Men jeg måtte klippe topper av solbærbuska, tett i tett med lus!
Den nedklipte Flammentanzrosa har masse knopper og vokser godt igjen. Veilchenblau vokser mot himmelen likeså med knopper i mengder.

20.05.2016 Godt med litt regn i formiddag! I går kveld gikk jeg rundt med lettynnet bokashi-vann og ga plantene et par desiliter hver, i hvert fall de plantene jeg liker best ..., og så regnet jeg med at det igjen ble tynnet med vann fra himmelen. Håper det smakte.
Vi kjøpte 3-400 l kompostjord som nå er lagret i baljer og kasser og bøtter, og lagt rundt tomatplanter og poteter og til bokashidekke. Har jo ellers ingen plass å grave ned bokashien eller hente jord til å legge over. Har jordfabrikken i en stor dunk nå.

18.05.2016 Pallekarmbedene mine består i år av 3 halve karmer i 3 høyder. Nederst står potetene, i neste er det sukkererter og gulrot (som noen har rotet i, katter eller noe annet). I den øverste er det sukkererter, grønnkål og to svartkålplanter, i tillegg til reddiker i det ene hjørnet. Kålplantene er nokså små, men jeg regner med at de tar hele bedet til slutt.

17.05.2016 En nydelig nasjonaldag! Lunsj og kaffe og kaker på Tinnheia. Nesten vindstille. Duftende blomster om kvelden. Det må være magnolia og viola og pinseliljer, og naboens kirsebær, kanskje.
Eplepodingen ser dårlig ut. Men Steigenliljene trives mellom ramsløk og løytnantshjerter og er i rute.
Er glad for at auriklene trives på nersida.

12.05.2016 Men nei, det var nok ikke kirsebær. Så hva er det da?

11.05.2016 Det har vært over 20 grader på dagtid i flere dager. I dag er det dog nordavind, og det merkes - likevel er det nydelig. Jeg planter i potter og kar, og en 'Gerbe Rose' er nå på plass utenfor den nye pergolaen. Det burde være nok, men likevel måtte jeg i dag ha en sitrontimian og margeritter og blå valmuesøster ...
Pergolaen ble perfekt! Akkurat passe skygge for varmen og le for vinden, vi har fått prøvd begge deler.
Tomatplantene ble satt ut i går, under kjøkkenvinduene. To i hver murbalje og en i papirkurv, som i fjor, foret med aviser. Foreløpig med dobbelt lag duk som skjerm, og med 60 W varmekabel om natta.

07.05.2016 Sommeren er på besøk! Kjøpt duftende klematis og ny klatrerose hos Lundbergs.

05.05.2016 Podet 4 kvister av Katja og 1 av Transparente Blanche på (vill?)epletreet på tomtehjørnet. Brukte elektrotape, rett og slett. Fikk podekvister av Jorunn, men jeg er redd de er tatt litt sent på våren. Blir i alle fall spennende å se om de fester seg.
Rosene jeg kjøpte i fjor på Lundbergs planteskole ser miserable ut. De har nok ikke trivdes i pottene sine i vinter, selv om de kommer med nye skudd, skuddene ser svake ut. Klatrerosa 'Kathleen Harrop' og 'Stockholm' klarer seg kanskje, men 'Gråsten' tar jeg bort. Vi skal til Lundbergs i morgen, så ...

04.05.2016 Nå er terrassen vasket med Fasadevask og deretter smurt med Algebeskytttelse på utsatte steder.
Har begynt å sette planter ut for herding om dagen.

 02.05.2016 Fire poteter lagt rett på bakken (under rododendronbusker) og dekket med gress. Sådd gulrot i pallekarmen, innenfor ringer av kobber(farget) metall (mot sniler).

01.05.2016 Tror jamen meg at det blir blomster på kirsebærtreet i år! Det ble sådd for 3 år siden av frø som Gerd Birgit hadde med fra USA. Nå er det to planter i samme potte, omtrent 50 cm høye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar