April 2018


29.04.2018 Har plassert pionpottene på nordvestsida av hagestua. Håper de får nok sol der. Og nå står det tre tomatbaljer ved kjøkkenveggen og venter på varmere vær. Det blir plass til 6 tomatplanter.
Colin og Anette hadde kjøpt vannmelonfrø :-) Jeg har plantet ett, det står til spiring på badegulvet (skal ha 28 grader) (frøet spirte ikke), og så har jeg klargjort en stor potte med vinterbokashi nederst og bokashijord øverst, til vannmelonen.
I år bruker jeg ikke lecakuler som drenering i pottene, men det som jeg har såldet fra vinterbokashien, så kommer det til nytte også.
Hosta 'White Feather' er plantet i høy sinkpotte med bokashi i flere lag. Dette er barrotplante som får stå i den mindre potta til den har rotet seg. Hva skal jeg ha i den andre sinkpotta da? De skal stå i skygge ved inngangen.

28.04.2018 Sålder og sålder. Den største pallekarmen skal ned til to høyder. Der skal det bli sukkererter, i hvert fall. Hva med squash? Gulbete tenkte jeg å ha i bøtter med bokashi.

27.04.2018 Hm. Er litt lemster i dag.
Har vært på gartnerirunde i Grimstad i dag. Hesnes gartneri hadde bygget seg slott, fullt av fristende sommerblomster og urter. En halvfylt blå bacopa, en femtunge, en flott fylt lilla spansk margeritt og en bladpersille ble med hjem. På Hageland Moy hadde jeg et gavekort å bruke, så der ble det to nyanser av rosa tvillingblomst og en muehlenbeckia (pletter i luften). Godbiten fant jeg på Steinlis gartneri: syringa Bloomerang Dark Purple. Dvergsyrin 1 m høy/vid, og gjenblomstrende! Spennende.
Ikke noe annet ble gjort i hagen i dag.

26.04.2018 Jippi! Har hatt to kiropraktorbehandlinger og arbeidslysten stiger. I går fikk vi lastet opp tilhengeren med stein fra en tørrmur som velforeninga ønsket å fjerne i veikrysset, og nå har jeg brukt det meste av steinene til å utvide og heve midtbedet i nerhagen. Fyller opp med sand som dyrkingsmedium, vi fikk tak i en fin blandingskvalitet på Glamsland.

21.04.2018 Sålder bokashien som har ligget i pallekarm i vinter, og fyller bøtter og spann og baljene som tomatene skal plantes i senere. I tomatbaljene har jeg sådd diverse salat og reddik i mellomtiden. Det ser ut til å være fin jord, så jeg bruker den til all planting, og vanner forøvrig med bokashivann.
Stjernemagnoliaen har fått komme på terrassen, og flettepila er beskjært og flyttet på utstilling. (Husk neste år at den er ikke død, 15. mai er den full av grønne blad :-)
Jeg prøver å lage aurikkelbed ved husveggen mot sør, har fylt opp med sand og flyttet overlevende aurikler dit. Så må jeg ha gress!

18.04.2018 I kveld kl 22 er det 10 grader. Vi er barnevakt for tvillingene hele dagen fra 0700 til 0130. Disig, men deilig ute. Sovnet på hagesofaen. Plages med en lårmuskel, får ikke gjort så mye. Fått sommerfugllavendel og stemor/muscari-potte fra Bjørg for malejobben, og ildtopp fra Tove. Satte toppstikling av tomat Sweet 100 for noen dager siden, ser ut som det går bra. Må gjødsle hele hagen i morgen.

14.04.2018 16 grader, disig sol, nydelig hagevær. Hele aroniahekken kuttet ned til 20 cm. I morgen er kanskje resten av sneen borte? Røde spirer i alle pionpottene, til tross for gjennomfrysingen.

10.04.2018 Kald vind i dag, men sneen tiner fort. Har beskjært rips og solbær. Sådd 24 grønnkålfrø i såkasse inne, det er sånne "baby-leaf". Satt til spiring på varmt badegolv.

09.04.2018 Våren kommer. Ikke buldrende og fossende og jublende, ikke sildrende. Den bare er her, nå.
Hagemøblene kom på plass i helga, men ennå sitter vi bare i kjøkkenkroken på klappstolene. Naboen er ute i shorts og snekrer nye plantekasser. Jeg har ryddet bedet ved veggen på forsida, klippet og kostet og pyntet. Ellers ligger det fremdeles mye sne over plantene i hovedbedet. Er spent på om bergklematisen har klart seg, synes ikke det er så svulmende knopper som i fjor. Den gule spireaen klippet i dag. Magne fisker, det blir fiskekakemiddager.

02.04.2018 Endelig bare røde grader på langtidsvarslet fra yr.no! Påska er over, men snedungen i nerhagen i april er like stor som i mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar