April 2017

24.04.2017 Joda, vi dro til Oslo i helga. Besøk hos Gerd og Gunnar, hos Olga og Aleksander, og selvfølgelig hagemessa. Søndag så vi på værmeldinga, skyndte oss å besøke tante Kari, og kjørte hjem etter middag istedenfor å vente til mandag morgen. Bra var det. Mandag morgen var det opptil 20 cm sne i området der.
Noen planter fulgte med hjem fra messa. Vet ikke hvor jeg skal ha dem - det var det gamle "må ha". Solhatt 'Strawberry Shortcake', en gulbladet(!) eryngium, variegert fjellflokk, et par-tre urter, aurikler. Mye annet jeg gjerne skulle ha kjøpt og klarte å la være.
Det er fremdeles ikke noe trivelig å være ute i hagen. Iskald vind ødelegger arbeidslysten, selv om sola skinner. Magne har begynt å ta ned de gamle leveggene sånn at han kommer til for å forlenge stolpene og lage taket jeg ønsker meg. Det blir som enda en pergola. Fra før har jeg jo forberedt smale lekter til vegger istedenfor plankene, så blir det likedan som den vi laget i fjor.
Jeg har vært redd for blomstene på mirabellen i kaldværet, men de klarer seg utrolig nok - de frøs bort i fjor. Og mirabellen er selvfertil, leser jeg, så da kan det bli plommer selv om biene ikke hæres å befrukte.

13.04.2017 Skjærtorsdag. Vekslende vær med sol og små regnbyger, og den iskalde kraftige vinden har gitt seg. Blomstene på mirabelletreet springer ut nå. Det er fremdeles kalde netter i vente, sååå
I overvintringspottene i Grow Camp'en spirer steigenlilje og hvit martagon og lilja fra Helge fint. Det blir mange planter med hvit valmuesøster (2. året). Blå valmuesøster som jeg plantet i bedet i fjor har overlevd. Hovedskuddet er dødt, men et sideskudd vokser godt. Mus har spist opp gulrot og persillefrø og dillfrø, og gnagd hull i nettingen.
Pionen fra Gea har flere kraftige skudd. Det har også de andre pionene. Men 'Do Tell' (kjøpt på hagemøte på Sortland, flyttet med fra Bergsodden) har hatt det for vanskelig, nå er den død. Har lagt jord fra bokashi-kassene ut i staudebedene, men er veldig usikker på om det er lurt. Nå blir jo ikke topplaget grus lenger, og ugressfrø får fotfeste. Jeg har funnet mange helleborus-spirer ved den planten som står imellom rosegeraniumene.
Og nå ringte Gerd B. og syntes vi burde dra på hagemessa. Var ikke så vanskelig å overtale.

12.04.2017 Hele terrassen vasket med terrassevasker. De verste områdene var to dager tidligere sprøytet med Grønskekverk. Nå er det lyst og fint, i hvert fall når det er tørt. Lenge siden det har vært så rent - det er også for lenge siden siste vask.

04.04.2017 Møte i Staudeklubben sør om primula og grusbed v/Rolf Eide. En bil full av plantecontainere hadde mange fristelser. To aurikler, en irsk primula, en nellik og en fylt hvit akeleie ble med hjem, pluss en gevinst på en lewisia cotyledon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar