April 2015

28.04.2015 Frostnatt. Engelskpelargoniene og en skaugumbegonia sto ute og er ødelagt. Skal tro hvordan plommeblomstene har klart seg?
En snartur innom Hageland på Bergemoen ga meg en ny stikkelsbærplante, uten torner. Jeg røsket opp alle stikkelsbærplantene i fjor på grunn av tornene. Den nye er oppstammet på espalier, nyankommet og så tander at den må stå beskyttet mot kulde og sol til å begynne med ;)
Sådd gulbete og nepe og salat under plastkopper, et nytt eksperiment.

27.04.2015 Sådd sukkererter, Norli, og plantet gulløyepotetene pluss de to danskepotetene jeg fant da jeg spadde om i kassen.

24.04.2015 Jobbet med å dekke skvallerkålen ved det røde gjerdet mot naboen. Duk og grus, og marikåpe i den lille skråningen over, der hvor det fra før står rododendroner.

23.04.2015 Med Tove og Kåre til Lundbergs planteskole. Ingen sommervarme i dag, og kafeen serverte bare kaffe. Så besøket ble kort ... To-tre planter ble det likevel, men i farten tok jeg klematis alpina istedenfor en viticella. Etter litt grubling tenker jeg å plassere den i tomtehjørnet og opp i epletreet.

22.04.2015 Vårdugnad i dag, og jeg har fått flere trillebårer med gressklipp.

20.04.2015 Sommervarme i dag! Knopper spretter så det nesten høres. Tulipanene som var OK for to dager siden henger brune og visne. Det er tørt i bedene. Men stjernemagnoliaen kom virkelig som et stjerneskudd, og mirabelleplommen full av blomster, og svarthyllen slår ut viftebladene, og fylte påskeliljer med rosa og orange trompeter.
Det trengs noe i storbedet som kan fylle tidlig, men blomstre i juli/august. Nå ser det fryktelig tomt og dødt ut. Burde være scabiosa og makedoniarødknapp og høstanemone der - de kommer vel opp, men det mangler altså noe NÅ. Får se etter ideer når vi kjører til Lundbergs planteskole torsdag.

19.04.2015 Grrr! Knertet to røde liljebiller allerede!

16.04.2015 Jeg flyttet "Gea" til det nye bedet! Overrasket over hvor lite rotsystemet var, den delte seg i tre små rotknoller. Og 'Duchesse de Nemours' fikk også en plass. Så er det bare plass til en peon til, og det får bli til høsten.
Det "nye" bedet er fylt opp med kompostjord fra Libir, halve bedet har sand på toppen. Så får vi se hvordan det går med hensyn til skvallerkålen, da. Marikåperøtter er kommet på plass foran peonene.

15.04.2015 Ser liljespirer, endelig. Sur vind. Stjernemagnoliaen kommer til å være i blomst i morgen! Magnolia Susan er rød i knoppene.

12.04.2015 Vi kom hjem i går kveld etter tre netter i Amsterdam. Keukenhof, kanalene i Amsterdam og besøk hos familien Fladeby i Hilversum. Nydelig i Keukenhof. Hagene i Hilversum fulle av blomstrende magnolia, så en flott trepeon (tror jeg det må ha vært). Ikke rette tiden til å handle blomsterløk, men jeg kjøpte med meg noen georgine- og peonrøtter og en pose erteblomstfrø.

06.04.2015 Har vært i Arendal og fått et par store tuer med stormarikåpe, svarte på Facebooktilbud. Har utvidet det ytterste bedet i nerhagen og skal flytte peonene dit, de som nå får for lite sol bak den utvidete terrassen. Så et sånt fint bilde med peoner og stormarikåpe. Og så sette masse blomsterløk der til høsten. Jeg har brukt store potter til å sette av plass til peonene, men er ikke helt sikker på om jeg skal ta sjansen på å flytte dem nå eller vente til høsten.

03.04.2015 Jeg ser fremdeles ikke tegn til liljespirer, steigenlilja spirte 7. april i fjor. Våren var nok mye varmere i fjor, det er fremdeles kalde netter med under 0 grader. Nydelig og skyfritt både i går og i dag.

01.04.2015 Siste snefall er borte igjen, bare noen flekker hist og her i nabolaget. Men i dag har det vært isende kald kuling og lite fristende med hagearbeid. Elbilen har omsider fått sommerdekk, og vi har begynt å lage nytt sykkelstativ ved nabogjerdet. Lagt 6 forgrodde gulløyepoteter i 14 cm-potter (som ble plassert i pallekarm 3.4.).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar