April 2014

29.04.2014 Her er et bilde som viser hvor sola når kl 8 om morgenen i dag.
Magnolia 'Susan' har monsterblomster!

26.04.2014 Jobbedag i passe nydelig arbeidsvær. Antrekk shorts. Snekret og malt. Benken omtrent ferdig, kan sette på bordene til leveggene igjen i morgen. Ble nødt til å ta bort rødkattebusken og klematisen også.
En runde i hagen i kveld viser at stjernemagnoliaen har begynt å miste kronblad, men at magnolia 'Susan' straks vil slå ut blomstene. Det lille selvpodede epletreet mitt har masse blomsterknopper, og det ser ut som blomsterknopper på blåregnen også!

25.04.2014 Lunsj på Hesnes gartneri i dag, kjøpte en grønnplante der som jeg ikke husker navnet på. Noe på G. Det sto en kjempestor utgave av den utenfor kafeen, den hadde overvintret i urna. Deretter sammen med Tove til Hageland, ble noen kjøp der også.

24.04.2014 Ingen sol i dag, surt og litt regn. Priklet zinnia, syntes Plantejord fra Monter er i groveste laget. Bo-Grønt anbefalte kugjødselkompost til prikleplantene, jeg blander den med litt sand.

23.04.2014 Dugnad i velforeninga i kveld. Har fått to trillebårer med gress til bedene mine.

22.04.2014 Vi har startet arbeidet med terrassebenken, tatt ned veggene som skal flyttes og gravd plass for bunnramma. Kaprifolen er fjernet.
Sådd sukkererter i pallekarmen.

21.04.2014 To flotte dager avsluttet påska, i går kveld ble det endelig varme kvelder/netter etter solrike dager. Vi har vært middagsgjester i går, og vi har hatt middagsgjester i dag. Dermed har det ikke blitt så mye hagearbeid, men i morgen er det atter meldt sol og godvær. Bare sådd gresskar og squash inne i potter i dag.  

20.04.2014 Flyttedag. Terrassen skal utvides slik at vi får en  innebygget benk på nordsida. Det går ut over klatreplantene på leveggen, verst for rødkattebusken som står på midten og må strekke seg kanskje 80 cm under benken. Det har ingen hensikt å grave opp og flytte den, da kjøper jeg heller en ny eller lar kaprifolen og klematisen få overta hele veggen. De står på sidene og klarer kanskje påkjenningen.
Den lille skjærsminen er gravd opp og plantet i stor potte. Den gulhvite gyvelen er også gravd opp og flyttet bak obelisken. Og så martagonliljen, som hadde et omtrent 5 cm langt skudd. Den sto helt inne ved leveggen og måtte flyttes, så nå befinner den seg ved hjørnet av terrassen, jeg håper inderlig den tåler det.
Gea må nok også flyttes igjen. Tåler hun det, nå når hun har knopp? Eller skal jeg ta sjansen på å la henne stå til etter blomstring, utsatt for trampende føtter når det skal støpes og snekres. Hun vil i alle fall få for lite sol i skyggen fra leveggen.
Steigenliljene viser gode takter.

19.04.2014 Fra en av de få plenene i boligfeltet har jeg fått en trillebår med gressklipp. Det var etterlengtet.
Årets første bad, bare 7 grader i havet.

18.04.2014 Gea er med knopp! Og hun har lagt på seg, i skjul under jorda. Flere røde spirer. Men på de andre pionene ser jeg ikke tegn til knopper.

17.04.2014 Pøsregn. Men bare i dag, og så loves det sol og grønne skoger.

10.04.2014 I går var det sol, men i dag igjen irriterende tett yr.

08.04.2014 Kjøpt keiserbusk - må finne plass.
Beskjært klatrerosa. Regnvåt ettermiddag.
Hvitveis blomstrer, kirsebær og andre blomstrende busker i distriktets hager.

07.04.2014 Støpt kant mot helleplassen. Setter avleggere av aurikler nedenfor svarthyllen.

05.04.2014 Var på hagemessa i Lillestrøm i går: Kjøpte "lite men nødvendig". Motsto fristelsen til flere helleborus orientalis, men falt for et marihønehus (som dessverre ble glemt igjen i Furukroken). Ellers tre planter hos Garden Living, + boka Spiselig på liten plass.
Hjem til en regnvåt lørdag, men det er bare fint siden jeg gjødslet for noen dager siden og siden det er meldt bedre og varmere vær i neste uke. Gleder meg til alt jeg har å gjøre i hagen nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar